Sú médiá na Slovensku objektívne? Polovica ľudí si myslí, že novinári majú zoznam zakázaných tém

10.5.2025 (SITA.sk) – Objektivita médií rozdeľuje Slovákov. Približne polovica ľudí si myslí, že médiá nie sú objektívne a novinári majú zoznam zakázaných tém. Vyplýva to z prieskumu agentúry NMS Market Research pri príležitosti 21. ročníka ocenenia Novinárska cena.

„V posledných rokoch sa na Slovensku prehlbuje kríza dôvery k médiám, čo predstavuje vážny problém pre demokratické hodnoty a slobodu prejavu. Mnoho občanov začína spochybňovať objektivitu a nezávislosť médií, čo je spôsobené rôznymi faktormi vrátane politického tlaku, šírenia dezinformácií a nedostatočnej transparentnosti v mediálnom prostredí,“ uviedla marketingová manažérka NMS Market Research Denisa Lakatošová.

Rastúca skepca voči tradičným médiám

Tento trend vedie k rastúcej skepse voči tradičným médiám a zvyšuje popularitu alternatívnych zdrojov informácií, ktoré však často nie sú overené a môžu šíriť nepravdivé informácie, upozornila agentúra.

Takmer polovica populácie (46 percent) považuje informácie, ktoré poskytujú médiá, za neobjektívne. Častejšie sa s týmto názorom stretneme u obyvateľov menších obcí s počtom obyvateľov do 5 000, obyvateľov Prešovského kraja a rovnaký názor zdieľajú aj stredné a staršie generácie nad 45 rokov. Opačný názor zastáva 42 percent populácie.

V objektívnosť informácií v médiách veria najmä mladí ľudia z Generácie Z, ľudia s vysokoškolským vzdelaním, ale aj ľudia z Bratislavského kraja. “Väčšiu dôveru v objektívnosť informácií z médií sledujeme u predplatiteľov jedného či viacerých médií. O objektívnosti informácií nepochybuje 60 percent z nich,” uviedol analytik NMS Market Research Mikuláš Hanes.

Témy, ktorým sa novinári nemôžu venovať

Medzi Slovákmi a Slovenkami prevláda názor, že každé médium má zoznam tém, ktorým sa novinári nemôžu venovať. Myslí si to 55 percent populácie. Častejšie toto tvrdenie v porovnaní s priemerom populácie považujú za pravdivé muži, stredné vekové generácie vo veku 55 do 64 rokov, a tí, ktorí si neplatia predplatné médií, ale sledujú len ich bezplatné časti.

Za nepravdivé toto tvrdenie považuje pätina populácie. Ešte rozšírenejší je názor, že novinári majú zakázané venovať sa témam, ktoré vadia majiteľom médií alebo vedeniu redakcií. Myslí si to 61 percent populácie.

Silnejšie sú o tom presvedčení najmä starší ľudia nad 61 rokov, ale aj ľudia s vysokoškolským vzdelaním. Opačný názor zdieľa 18 percent opýtaných. Zvyšná pätina nemá na túto tému názor.

V čom sme lepší ako susedia?

„Dobrou správou je, že v porovnaní so susednými krajinami v regióne je slovenská verejnosť nadpriemerne ochotná platiť za kvalitný mediálny obsah. Až 21 percent má prístup k plateným médiám, z toho deväť percent má predplatné aspoň jedného média, šesť percent k nim má prístup ako bonus k inej platenej službe a ďalších šesť percent sleduje spoplatnené médiá vďaka predplatnému rodiny či známych,“ uviedol riaditeľ Nadácie otvorenej spoločnosti Fedor Blaščák.

Výsledky však zároveň potvrdili nízku mieru dôvery v štandardné médiá, osobitne v tie, ktoré sú dostupné za poplatok (36 percent) a ktoré sú dlhodobo terčom útokov od vrcholných politických predstaviteľov.

Minimum ľudí pozná vlastníkov

Len minimum ľudí na Slovensku pozná vlastníkov slovenských médií. Na otázku, či poznajú meno vlastníka nejakého média alebo médií na Slovensku, odpovedalo kladne 11 percent opýtaných, pričom len tri percentá respondentov poznajú viacero vlastníkov.

Najčastejšie sa medzi odpoveďami spomínal majiteľ Fun rádia Boris Kollár, finančná skupina J&T ako majiteľ TV JOJ či finančná skupina Penta ako majiteľ denníka SME, čo však už na základe odpredaja podielu Penty späť pôvodným majiteľom nie je aktuálny údaj. Majiteľov médií nadpriemerne často poznajú vysokoškolsky vzdelaní ľudia a obyvatelia Bratislavského kraja.

Na aspoň jedno meno novinárky či novinára si spontánne spomenulo 30 percent opýtaných. Najvyššiu poznateľnosť (päť percent) má novinárka Denníka N Monika Tódová. Za ňou s poznateľnosťou na úrovni štyroch percent nasledujú Michal Kovačič (TV Markíza, 360ka.sk), Zuzana Kovačič Hanzelová (SME), Marek Vagovič (Postoj) a Ján Kuciak. Tri percentá populácie pozná šéfredaktora portálu Aktuality.sk Petra Bárdyho.

Online prieskum cez National Sample prebiehal od 5. do 9. februára na vzorke 1 001 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku online populácie vo veku 18+ rokov. Prieskum vznikol na základe spolupráce prieskumnej agentúry NMS Market Research a Nadácie otvorenej spoločnosti pri príležitosti 21. ročníka udeľovania ocenenia Novinárska cena.

Viac k témam: Médiá, Novinári, objektivita spravodajstva, Prieskum
Zdroj: SITA.sk – Sú médiá na Slovensku objektívne? Polovica ľudí si myslí, že novinári majú zoznam zakázaných tém © SITA Všetky práva vyhradené.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prevádzkovateľ InovationSK s.r.o., kontakt info@bossmedia.sk, telefón: 0903218367. Používa súbory cookies na prispôsobenie obsahu reklám a funkcie sociálnych médií a analýzu návštevnosti. Informácie o vašom používaní našej stránky zdieľame aj s našimi partnermi v oblasti sociálnych médií, reklamy a analýzy. View more
Cookies settings
Súhlasím
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kto sme

Navrhovaný text: Adresa našej webovej stránky je: https://www.aktuality24.sk.

Komentáre

Navrhovaný text: Keď návštevníci webu zanechavajú na stránke komentáre, zbierame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári komentára a taktiež IP adresu používateľov a user-agent prehliadača z dôvodu ochrany proti spamu. Anonymizovaný reťazec vytvorený z vašej e-mailovej adresy (nazývaný aj hash) môže byť poskytnutý službe Gravatar pre overenie, či ju používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete na: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude vaša profilová fotografia verejne zobrazená spolu s obsahom vášho komentára.

Multimédiá

Navrhovaný text: Pri nahrávaní obrázkov na webovú stránku by ste sa mali vyhnúť nahrávaniu obrázkov s EXIF GPS údajmi o polohe. Návštevníci webu môžu stiahnuť a zobraziť akékoľvek údaje o polohe z obrázkov.

Súbory cookies

Navrhovaný text: Ak pridáte komentár na našej stránke, môžete súhlasiť s uložením vášho mena, e-mailovej adresy a webovej stránky do súborov cookies. Je to pre vaše pohodlie, aby ste nemuseli opätovne vypĺňať vaše údaje znovu pri pridávaní ďalšieho komentára. Tieto súbory cookies sú platné jeden rok. Ak navštívite našu stránku prihlásenia, uložíme dočasné súbory cookies na určenie toho, či váš prehliadač akceptuje súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a sú odstránené pri zatvorení prehliadača. Pri prihlásení nastavíme niekoľko súborov cookies, aby sme uložili vaše prihlasovacie údaje a nastavenia zobrazenia. Prihlasovacie cookies sú platné dva dni a nastavenia zobrazenia jeden rok. Ak zvolíte možnosť "zapamätať", vaše prihlásenie bude platné dva týždne. Pri odhlásení sa z vášho účtu sú súbory cookies odstránené. Pri úprave alebo publikovaní článku budú vo vašom prehliadači uložené dodatočné súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a odkazujú iba na ID článku, ktorý ste upravovali. Súbory sú platné 1 deň.

Vložený obsah z iných webových stránok

Navrhovaný text: Články na tejto webovej stránke môžu obsahovať vložený obsah (napr. videá, obrázky, články a podobne). Vložený obsah z iných stránok sa chová rovnako, akoby návštevník navštívil inú webovú stránku. Tieto webové stránky môžu o vás zbierať osobné údaje, používať súbory cookies, vkladať treťo-stranné sledovanie a monitorovať vašu interakciu s vloženým obsahom, včetne sledovania vašej interakcie s vloženým obsahom, ak na danej webovej stránke máte účet a ste prihlásený.

S kým zdieľame vaše údaje

Navrhovaný text: Ak požadujete obnovenie hesla, vaša adresa IP bude uvedená v e-maile na obnovenie hesla.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Navrhovaný text: Pri pridávaní komentára, komentár a jeho metaúdaje sú uchovávané oddelene. Vďaka tomu vieme automaticky rozpoznať a schváliť akékoľvek súvisiace komentáre bez toho, aby museli byť podržané na moderáciu. Pre používateľov, ktorí sa zaregistrujú na našich webových stránkach (ak takí existujú), ukladáme aj osobné údaje, ktoré poskytujú, do ich užívateľského profilu. Všetci používatelia môžu kedykoľvek zobraziť, upraviť alebo odstrániť svoje osobné údaje (okrem zmeny používateľského). Správcovia webových stránok tiež môžu zobraziť a upraviť tieto informácie.

Aké práva máte nad svojimi údajmi

Navrhovaný text: Ak na tejto webovej stránke máte účet, alebo ste tu pridali komentár, môžete požiadať o export vašich osobných údajov, ktoré o vás ukladáme, včetne údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tak isto požiadať o vymazanie osobných údajov. To sa ale netýka údajov, ktoré o vás musíme uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam posielame vaše údaje

Navrhovaný text: Komentáre návštevníkov môžu byť kontrolované prostredníctvom automatizovanej služby na detekciu spamu.
Save settings
Cookies settings