Propagácia ministerstva zdravotníctva na očkovanie proti ochoreniu Covid-19 zneužíva strachu ľudí z choroby a vykazuje aj ďalšie znaky nekalej reklamy. Uvádza sa v podnete na začatie štátneho dozoru nad reklamnou kampaňou adresovanom Štátnemu ústavu pre kontrolu liečiv a v sťažnosti Rade pre reklamu, ktorú podali právnici Zdravého fóra z.s.
Súčasne sa propagácie snažia preniesť zodpovednosť za úmrtia spôsobené chorobou Covid-19 na osoby, ktoré sa očkovať nenechávajú. Takto vedená reklamná kampaň porušuje podľa právnikov zákon o regulácii reklamy.
“Štát sa netají tým, že vykonáva masovú kampaň, ktorú propaguje očkovanie proti chorobe Covid-19. Ak niekto propaguje akýkoľvek produkt, i napríklad zdravotnícky, potom sa jedná o reklamu a platia pre ňu rovnaké pravidlá, ako pre kohokoľvek iného,” uvádza JUDr. Tomáš Nielsen, ktorý spolok právne zastupuje.
Štát zneužíva strach z choroby
Reklama ministerstva využíva strach z choroby, uvádza nepravdivé informácie a zatajuje tie negatívne. To sú typické znaky nekalej reklamy
hovorí právnik Mgr. Ondřej Svoboda pre portál epochtimes.cz.
Vo verejnom priestore sa objavujú billboardy a plagáty, v televízii sa môžete stretnúť so spoty, ktoré k propagáciu očkovanie využívajú rôznych zástupných tém, ako napríklad možnosť navštevovať kultúrne podujatia, možnosť bez obmedzenia cestovať, možnosť navštevovať reštaurácie a krčmy.
Falošný pocit „bodky“ za vírusom
Sloganom, “urobme bodku” dáva falošný pocit, že očkovaním bude problém s koronavírusy vyriešený. “Reklama ministerstva využíva strach z choroby, uvádza nepravdivé informácie a zatajuje tie negatívne. To sú typické znaky nekalej reklamy. Za najväčšiu ošklivosť ale považujem tvrdenie, že očkovať sa môžu neplnoleté deti bez súhlasu rodičov. Takéto tvrdenie už prekračuje všetky hranice nielen zákona, ale aj morálky,” dodáva právnik Mgr. Ondřej Svoboda, ďalší člen spolku.
Nevedecky podložené tvrdenia
Očkovacie kampaň úplne pominie akékoľvek negatívne účinky očkovania, tvrdí, že vakcináciou možno dosiahnuť niečo, čo nie je nijako vedecky podložené, a navyše uvádza, že maloleté dieťa, ktorému z dôvodu jeho veku nemožno predať cigarety ani alkohol, je schopné sa samo, bez rodičov, rozhodnúť, či je pre neho očkovanie vhodné alebo nie. Ráz očkovacie kampane vlastne ani nepripúšťa inú voľbu, než že sa každý spotrebiteľ, vrátane detí, rozhodne očkovanie podstúpiť.
Chcú zastaviť lživú a zastrašujúcu kampaň
Právnici Zdravého fóra tiež poukazujú na to, že v tejto veci mal už dávno z vlastnej iniciatívy konať Štátny ústav pre kontrolu liečiv, ten však mlčí a reklamnej kampani nečinne prizerá. Preto sa rozhodli začatia štátneho dozoru sami iniciovať.
“Je potrebné túto lživú a zastrašujúce kampaň zastaviť, než spôsobí viac škody, ako úžitku. Občania majú právo na objektívne informácie o tom, čo si nechajú vpraviť do tela, a musia mať právo si na očkovanie utvoriť vlastný slobodný názor. Očkovanie má byť chápané ako prostriedok, ktorým si človek chráni svoje zdravie, nie ako vstupenka do kina alebo cestovná doložka na dovolenku. ŠÚKL by mal dať ministerstvu najavo, že takto nesmie propagovať svoje produkty žiadny podnikateľ a ani sám stáť, ” uzatvára Svoboda.
-red2-
Rafael Rafaj
Zdroj: SKspravy.sk https://skspravy.sk/covid/ceska-ockovacia-reklamna-propaganda-sa-nepaci-zdravemu-foru-dava-podnet-na-statny-dozor/ © SKSPRAVY Všetky práva vyhradené Člen skupiny BossMedia