Ilustračné foto: Pixabay
V nedávnej správe s názvom Global Energy Perspective 2022 poradenská spoločnosť McKinsey uviedla, že očakáva, že veterná a solárna energia sa stanú akousi výrobnou kapacitou základného zaťaženia už v roku 2030. Správa tiež veľmi chválila technologický pokrok, ktorý umožnil náklady na veternú energiu, solárne, EV a batériové úložisko za posledných pár rokov výrazne klesnú.
V správe sa však neuvádzalo, že „scenár základného zaťaženia“ sa zhmotní len za prítomnosti dostatočnej zásoby surovín. Európa, ktorá je lídrom v prechodných pretekoch, je obzvlášť zraniteľná voči akémukoľvek nedostatku týchto surovín. Kvôli týmto nedostatkom sa prechod môže skončiť skôr, ako sa skutočne začne.
Zatiaľ to vyzerá tak, že všetko ide celkom dobre. Ceny elektrických áut sú na vzostupe, ale predaje sú stále silné , aspoň čiastočne kvôli vládnym stimulom a v inej časti kvôli stúpajúcim cenám palív.
Na obzore sú však mraky
Čínska spoločnosť CATL, jedna z veľkých spoločností v oblasti batérií, nedávno oznámila pokles zisku za prvý štvrťrok v dôsledku vyšších výrobných nákladov. To naznačuje, že spoločnosť doteraz absorbovala zvýšenie nákladov spôsobené sprísnením dodávok surovín, ale ako dlho v tom bude pokračovať, je otvorenou otázkou.
Medzitým generálny riaditeľ Rivian, startupu EV podporovaného Amazonom, varoval pred nedostatkom batérie v priestore EV. A bolo to vážne varovanie:
„Veľmi jednoducho povedané, všetka svetová produkcia buniek spolu predstavuje menej ako 10 % toho, čo budeme potrebovať o 10 rokov,“ povedal RJ Scaringe, citovaný Wall Street Journal. “To znamená, že 90% až 95% dodávateľského reťazca neexistuje.”
Človek by si myslel, že aspoň v prípade veternej a solárnej energie existujú dodávateľské reťazce a sú dobre rozvinuté. To môže byť tento prípad; avšak kovy potrebné na vstup do týchto dodávateľských reťazcov sú v problematickej ponuke, najmä v Európe.
Rovnako ako fosílne palivá má Európa malú miestnu ťažobnú produkciu, takže je silne závislá od dovozu. Aby to bolo pre ňu oveľa komplikovanejšie, jej hlavným dodávateľom hliníka, niklu a zinku je Rusko. Takmer všetko lítium a vzácne zeminy používané v Európe pochádzajú tiež zo zahraničia.
„Globálna energetická transformácia napreduje rýchlejšie ako plynovod ťažobného projektu, pričom meď, kobalt, lítium, nikel a vzácne zeminy sú odteraz až do roku 2035 vystavené riziku narušenia dopytu,“ uviedli autori štúdie z belgického KU Leuven . Univerzita, ktorá varovala Európu, čelí nedostatku všetkých hlavných zložiek energetického prechodu.
Miestna produkcia je žiaduca, ale dosť nepravdepodobná, aspoň v takom rozsahu, ktorý by dával zmysel. Analýza situácie podľa agentúry Reuters, ktorú vypracoval Andy Home, poznamenáva, že regulačný režim v únii je taký, že každej novej bani by od plánovania po spustenie ťažby trvalo 15 rokov.
Inými slovami, Európa znemožnila svojim vlastným baníkom produkovať kovy, ktoré kontinent potrebuje na prechod od fosílnych palív na miestnej úrovni.
Zároveň svojím postojom k Rusku a Číne riskuje veľa súčasných dodávok týchto kovov a iných kritických materiálov. A tentoraz USA nemôžu prísť na pomoc, pretože zápasia so znížením vlastnej závislosti od zahraničných zdrojov kritických kovov a minerálov.
Riešenie? Recyklácia podľa autorov štúdie KU Leuven. V rokoch 2040 až 2050 by EÚ mohla získať 50 až 75 % kritických nerastov, ktoré potrebuje, z recyklácie. To znamená, že ak EÚ teraz pristúpi k rozvoju recyklačného dodávateľského reťazca, zistí, ako preklenúť priepasť medzi ponukou a dopytom po týchto nerastoch v rokoch do roku 2040.
-red3-
SKSPRAVY
Zdroj: SKspravy.sk https://skspravy.sk/svet/europa-moze-prehrat-preteky-v-energetickom-prechode-skor-nez-sa-skutocne-zacne/ © SKSPRAVY Všetky práva vyhradené Člen skupiny BossMedia