Úrad dodal, že bezpečnostné zložky zachytili šírenie rôznych elektronických exemplárov materiálu, ktorý má znaky utajovanej písomnosti, a to cez rôzne mobilné aj desktopové aplikácie.
Národný bezpečnostný úrad (NBÚ) varuje pred ďalšou distribúciou alebo medializáciou materiálu, ktorý je šírený ako utajovaná správa Slovenskej informačnej služby (SIS). Upozorňuje na to na sociálnej sieti.
Ilustrácia: profil NBÚ na sociálnej sieti, na ktorom úrad šíri varovanie
“Ak by išlo o autentický dokument, a teda o utajovanú skutočnosť, takáto informácia je určená iba pre oprávnené osoby a vzťahujú sa na ňu ustanovenia zákona o ochrane utajovaných skutočností,” ozrejmil NBÚ.
Informácie z utajovanej správy sa už šíria
Úrad dodal, že bezpečnostné zložky zachytili šírenie rôznych elektronických exemplárov materiálu, ktorý má znaky utajovanej písomnosti, a to cez rôzne mobilné aj desktopové aplikácie.
V prípade neoprávnenej manipulácie hrozí udelenie sankcie jednotlivcovi alebo organizácii. “Ide o priestupok, resp. o správny delikt na úseku ochrany utajovaných skutočností,” varuje úrad.
Ochrana neplatí pri nezákonnom postupe verejných činiteľov
Podľa zákona NR SR č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností však vo verejnom záujme existujú výnimky, na ktoré sa paušálna ochrana nemôže vzťahovať. Patria sem aj informácie o nezákonnom alebo nesprávnom postupe alebo nezákonnom rozhodnutí verejných činiteľov a orgánov verejnej moci a tiež informácie o trestnej činnosti verejných činiteľov.
Z doterajšej interpretácie z tajnej správy SIS, ktorej zúženú časť prečítal predseda parlamentu na neverejnom rokovaní NR SR vyplýva, že mohla obsahovať informácie, na ktoré sa zákonná ochrana nemôže vzťahovať. Ba práve naopak, je vo verejnom záujme, aby sa verejnosť o nezákonnom alebo nesprávnom postupe či rozhodnutí verejných činiteľov dozvedela.
Tutlanie vs. verejný záujem
Ako vidieť, na účely Trestného zákona (č.300/2005 Z.z.) sú verejnými činiteľmi aj osoby, ktoré sa nielen tajnej porady v „pivnici“ SIS zúčastnili a s informáciami SIS oboznámili, ale patria tam aj osoby, ktoré mohli nezákonné vyšetrovacie praktiky robiť alebo organizovať či schvaľovať, prípade proti nim neurobili náležité protiopatrenia.
Prehľad verejných činiteľov na účely Trestného zákona
- prezident SR, poslanec NR SR, poslanec EP
- člen vlády, sudca ÚS SR, sudca, prokurátor
- iná osoba zastávajúca funkciu v orgáne verejnej moci
- osoba v služobnom pomere
- príslušník ozbrojených síl
- starosta, predseda VÚC, poslanec orgánu územnej samosprávy
- štátny zamestnanec alebo zamestnanec orgánu štátnej správy, územnej samosprávy alebo iného štátneho orgánu
- osoba, ktorá vykonáva pôsobnosť v rámci právnickej osoby, ktorej zákon zveruje právomoc rozhodovať v oblasti verejnej správy,
- notár, súdny exekútor
- člen lesnej stráže, vodnej stráže, rybárskej stráže, poľovníckej stráže, stráže prírody alebo osoba, ktorá má oprávnenie člena stráže prírody, ak sa podieľa na plnení úloh spoločnosti a štátu a používa pritom právomoc, ktorá mu bola v rámci zodpovednosti za plnenie týchto úloh zverená
Ilustrácia: Text §4 zákona o ochrane utajovaných skutočností – prípady, na ktoré sa zákonná ochrana nevzťahuje. Zdroj: slovlex a redakcia SKprávy
Informácie, ktoré doteraz prenikli na verejnosť o tom, čo všetko sa deje za dverami prokuratúry, vyšetrovacích miestností či za mrežami kolúznej väzby sú tak závažné, že je otázne, či ďalšie tutlanie negatívneho javu nielen s podozrením na porušovanie ľudských práv, ale aj rušenie právneho štátu je v súlade s verejným záujmom, ktorý by mal byť nad všetkým, čo sa v štáte deje?
Ďalšou otázkou vo verejnom záujme, ktorú kladieme nielen pre našich čitateľov je, či NBÚ pozná tieto skutočnosti a zákonné opatrenia, ktoré povyšujú verejný záujme nad ochranu utajovaných skutočností, ak ide o verejných činiteľov a orgány verejnej moci?
-RED1-
Rafael Rafaj
Zdroj: SKspravy.sk https://skspravy.sk/slovensko/politika/je-varovanie-nbu-pred-sirenim-materialu-oznaceneho-ako-utajovana-sprava-sis-opodstatnene/ © SKSPRAVY Všetky práva vyhradené Člen skupiny BossMedia