Španielske noviny El País 2. februára zverejnili úplné znenie dôvernej odpovede NATO a Spojených štátov na bezpečnostné návrhy Ruska. Dokumenty obsahujú ustanovenia, ktoré už v tej či onej podobe západná strana na oficiálnej úrovni povedala alebo sa s odvolaním sa na zdroje objavili v západných médiách.
TASS zverejňuje preklad odpovedí dvoch dokumentov označených v odpovedi aliancie ako „prísne medzi NATO a Ruskom“ a v odpovedi Washingtonu ako „dôverné“.
Odpoveď NATO
- NATO je obranná aliancia a nepredstavuje pre Rusko hrozbu. Vždy sme sa snažili o mier, stabilitu a bezpečnosť v euroatlantickom regióne, ako aj o celú, slobodnú a mierovú Európu. To zostáva naším cieľom a nemenným ideálom.
- Pevne veríme, že konflikty a nezhody sa musia riešiť dialógom a diplomaciou, bez hrozieb alebo použitia sily. Vzhľadom na dôslednú, neopodstatnenú, neopodstatnenú a pokračujúcu ruskú vojenskú výstavbu na Ukrajine a v blízkosti jej hraníc, ako aj v Bielorusku, vyzývame Rusko, aby okamžite znížilo napätie – to sa musí urobiť overiteľným spôsobom, včas a z dlhodobého hľadiska. Opätovne potvrdzujeme našu podporu suverenite a územnej celistvosti Ukrajiny vrátane Krymu v rámci jej medzinárodne uznaných hraníc. Riešenie ukrajinského konfliktu v súlade s doložkami minských dohôd a na základe dohodnutých formátov by mohlo výrazne zlepšiť bezpečnostnú situáciu v Európe a vyhliadky na jej stabilitu.
- NATO zostáva pevne odhodlané dodržiavať základné princípy a dohody, ktoré sú základom európskej bezpečnosti. Ľutujeme, že Rusko zradilo skutočné hodnoty, princípy a záväzky, ktoré pomohli rozvíjať a podporovať vzťahy medzi NATO a Ruskom. Členovia NATO veria, že najlepším spôsobom, ako posilniť euroatlantickú bezpečnosť pre spoločné dobro, je záväzok všetkých krajín k cieľom a princípom Charty OSN, ustanovenému medzinárodnému svetovému poriadku, ako aj k súboru dokumentov, ktoré dobrovoľne podpísali. – Helsinský záverečný akt z roku 1975, Parížska charta z roku 1990 a Istanbulská charta pre európsku bezpečnosť z roku 1999. Rusko nesie rovnakú zodpovednosť za dodržiavanie zásad týchto dokumentov.
- Stabilné a predvídateľné vzťahy medzi NATO a Ruskom sú vo sfére našich spoločných záujmov. Počas zasadnutia Rady Rusko – NATO 12. januára 2022 sme uskutočnili prvú diskusiu, v ktorej mohli všetci prítomní vyjadriť svoje obavy z bezpečnostných otázok. Členovia NATO navrhli pokračovať v dialógu Rady o spôsoboch zlepšenia bezpečnosti všetkých strán. Členovia aliancie sú pripravení diskutovať o bezpečnostných otázkach s Ruskom. Náš dialóg musí pokračovať na základe reciprocity, ako aj kľúčových zásad európskej bezpečnosti a musí zvýšiť bezpečnosť všetkých strán.
- Berúc do úvahy bezpečnostné návrhy predložené Ruskom, ako aj naše vlastné zdroje obáv, členské štáty NATO identifikovali oblasti, v ktorých sa môžeme zapojiť do konštruktívneho a zmysluplného dialógu. Našou úlohou je dosahovať konkrétne a vzájomne prospešné výsledky. Podporujeme návrh predsedu Rady Rusko – NATO usporiadať sériu tematických stretnutí, na ktorých sa bude diskutovať o stave vzťahov medzi Ruskou federáciou a NATO, ako aj o bezpečnostnej situácii v Európe, vrátane Ukrajiny a jej okolia. ako otázky znižovania rizík, transparentnosti a kontroly zbraní.
- Euroatlantickú bezpečnosť možno posilniť prijatím nasledujúcich návrhov.
- Stav vzťahov medzi NATO a Ruskom:
- maximalizovať využívanie dostupných komunikačných kanálov medzi armádou s cieľom zvýšiť predvídateľnosť, transparentnosť a znížiť riziká;
- obnoviť vzájomnú prítomnosť NATO a Ruska v Moskve a Bruseli;
- pracovať na ruskom návrhu na zriadenie civilnej telefónnej horúcej linky na udržiavanie núdzovej komunikácie.
- Európska bezpečnosť vrátane situácie na Ukrajine a v jej okolí:
- všetky krajiny rešpektovať a dodržiavať princípy suverenity, nedotknuteľnosti hraníc a územnej celistvosti štátov a zdržať sa hrozby použitia sily;
- všetky štáty rešpektovať právo iných štátov na výber alebo zmenu bezpečnostných opatrení a na rozhodovanie o vlastnej budúcnosti a zahraničnej politike bez vonkajších zásahov. V tomto duchu opakujeme náš záväzok voči politike otvorených dverí NATO v súlade s článkom 10 Washingtonskej zmluvy;
- Rusko – stiahnuť jednotky z Ukrajiny, Gruzínska a Moldavskej republiky, kde boli tieto jednotky nasadené bez súhlasu hostiteľa;
- všetky strany, aby sa konštruktívne podieľali na rôznych formátoch riešenia konfliktov, ktorých sú členmi, vrátane formátu v Normandii, trojstrannej kontaktnej skupiny, medzinárodných diskusií v Ženeve a rokovaní 5+2.
- Zníženie rizika, transparentnosť a kontrola zbraní.Spojenci NATO majú dlhú históriu podpory kontroly zbrojenia, odzbrojenia a režimu nešírenia zbraní. Sme otvorení konštruktívnej diskusii a dialógu s Ruskom o vzájomnej transparentnosti a opatreniach na budovanie dôvery, vrátane diskusie o nasledujúcich návrhoch.
- Pokračovanie v praxi výmeny brífingov o cvičeniach Ruska a NATO v rámci Rady Rusko-NATO s cieľom zvýšiť predvídateľnosť, transparentnosť a znížiť riziká.
- Konštruktívna angažovanosť pri modernizácii Viedenského dokumentu v OBSE.
- Zvýšte transparentnosť cvičení a ranných nájazdov znížením prahov pre oznamovanie a pozorovanie.
- Predchádzanie nebezpečným vojenským incidentom prostredníctvom zvýšenej transparentnosti a úsilia o zmiernenie rizika.
- Uskutočňovať vzájomné brífingy o jadrovej politike Ruska a NATO a rozvíjať ďalšie potenciálne vzájomné strategické opatrenia na zmiernenie rizík.
- Poradenstvo o spôsoboch zníženia hrozieb pre vesmírne systémy vrátane úsilia o podporu zodpovedného správania vo vesmíre; Rusko sa zdržalo testovania protisatelitných rakiet, ktoré vytvárajú množstvo trosiek.
- Podpora vytvárania slobodného, otvoreného, mierového a bezpečného kybernetického priestoru prostredníctvom konzultácií o spôsoboch zníženia kybernetických hrozieb, pokračovanie v úsilí o posilnenie stability dodržiavaním medzinárodných právnych záväzkov a dobrovoľných noriem pre zodpovedné správanie štátov v kybernetickom priestore; odmietnutie všetkých štátov od škodlivých kybernetických aktivít.
- Konzultácie o konkrétnych spôsoboch predchádzania incidentom vo vzduchu a na mori s cieľom obnoviť dôveru a zvýšiť predvídateľnosť situácie v euroatlantickom regióne.
- Všetky štáty sa zaväzujú plne dodržiavať a dodržiavať literu a ducha všetkých svojich medzinárodných záväzkov a záväzkov v oblasti kontroly zbrojenia, odzbrojenia a nešírenia zbraní, vrátane úplnej implementácie Dohovoru o zákaze chemických zbraní a Dohovoru o zákaze tzv. Vývoj, výroba a skladovanie bakteriologických (biologických) a toxínových zbraní.
- Rusko obnovuje implementáciu Zmluvy o konvenčných ozbrojených silách v Európe (CFE), vracia sa k účasti na stretnutiach spoločnej poradnej skupiny a každoročne poskytuje podrobné údaje a informácie požadované CFE.
- Vzhľadom na obavy spojencov v súvislosti s ruským štátnym programom vyzbrojovania (SAP), vrátane jeho zásob nestrategických jadrových zbraní (NSNW), ako aj rastúcim počtom a typmi rakiet stredného a kratšieho doletu a odpaľovacích zariadení, naliehame na Rusko, aby: rokovať so Spojenými štátmi o budúcich dohodách a opatreniach na kontrolu zbrojenia a odzbrojenie, ktoré by sa vzťahovali na všetky americké a ruské jadrové zbrane vrátane nestrategických jadrových zbraní, nerozmiestnených jadrových hlavíc a všetkých prostriedkov na dodávanie jadrových zbraní na medzikontinentálne vzdialenosti; vstúpiť do seriózneho dialógu so Spojenými štátmi o pozemných raketách stredného a kratšieho doletu a ich odpaľovacích zariadeniach v rámci širšej diskusie, a to aj so všetkými spojencami, o budúcich krokoch, ako aj v rámci Rady Rusko – NATO.
- Viac ako 30 rokov NATO pracuje na budovaní partnerstva s Ruskom. Počas londýnskeho summitu v roku 1990, keď sa studená vojna chýlila ku koncu, aliancia natiahla ruku priateľstva a ponúkla dialóg a partnerstvo namiesto konfrontácie a nedôvery. V nasledujúcich rokoch NATO vytvorilo „Partnerstvo za mier“ a NATO a Rusko podpísali Zakladajúci akt NATO-Rusko a založili Radu NATO-Rusko (NRC), ktorá je jedinečným formátom a symbolom otvorenosti aliancie voči Rusku. Žiadnemu inému partnerovi nebol ponúknutý takýto vzťah alebo podobný formát. Rusko však podkopalo dôveru, ktorá bola základom našej spolupráce, a spochybnilo základné princípy globálnej a euroatlantickej bezpečnostnej architektúry.
- Naďalej sa snažíme o konštruktívny vzťah s Ruskom, ak to jeho kroky umožňujú. Vyzývame Rusko, aby sa zapojilo do zmysluplného dialógu o otázkach, ktoré sa týkajú všetkých členov Rady Rusko – NATO, s cieľom dosiahnuť zmysluplné výsledky. Pre zmysluplný pokrok bude rozhodujúce zrušenie nahromadenia ruskej armády na Ukrajine a jej okolí.
- NATO nevyhľadáva konfrontáciu. Ale nemôžeme a nie sme pripravení ohroziť princípy, na ktorých je založená naša aliancia a bezpečnosť v Európe a Severnej Amerike. Spojenci sú pevne oddaní zakladajúcej Washingtonskej zmluve NATO, vrátane ustanovenia, že útok na spojenca sa bude považovať za útok proti všetkým, ako je uvedené v článku 5. Prijmeme všetky potrebné opatrenia na ochranu našich spojencov a nepremeškáme príležitosť urobiť tak.
Reakcia USA
- Oblasti interakcie na posilnenie bezpečnosti
Spojené štáty americké sa pripravujú na ďalšiu prácu na dosiahnutí porozumenia s Ruskom – spolu s jeho spojencami za Atlantikom a partnermi – v otázkach bezpečnosti, ktoré ich zaujímajú. Sme pripravení zvážiť dojednania alebo dohody s Ruskom v otázkach, ktoré sa týkajú oboch strán, vrátane podpísaných dokumentov, a to písomne, berúc do úvahy naše príslušné bezpečnostné obavy. V reakcii na žiadosť Ruska o priamu písomnú odpoveď USA na ruský navrhovaný návrh bilaterálnej zmluvy a v súlade s naším záväzkom dať do popredia naše vlastné obavy, sú nasledovné otázky, o ktorých sú Spojené štáty ochotné diskutovať o vzájomnom záväzku alebo opatreniach: ., a mali by sa brať do úvahy miesta uvažovania pre každú z nich. Niektoré otázky si budú vyžadovať viac ako jedno miesto na diskusiu, aby sa zabezpečila primeraná účasť spojencov a partnerov.
Sme pripravení bilaterálne zapojiť Rusko do strategického dialógu o stabilite medzi USA a Ruskom (SSD), Rady Rusko – NATO a OBSE s cieľom dosiahnuť konkrétne zlepšenia bezpečnosti v Európe. Prostredníctvom týchto dialógov sú Spojené štáty otvorené diskusii o bezpečnostných problémoch Ruska, Spojených štátov amerických a našich spojencov a partnerov. Otázky súvisiace s NATO, vrátane tých, ktoré uvádza Rusko navrhovaná zmluva s NATO, bude aliancia riešiť samostatne. Spojené štáty budú s našimi spojencami a partnermi diskutovať o všetkých otázkach, ktoré ovplyvňujú bezpečnosť v Európe. Spojené štáty naďalej silne podporujú politiku otvorených dverí NATO a veria
Spojené štáty americké do tohto procesu vstupujú v dobrej viere a s cieľom posilniť euroatlantickú bezpečnosť. Rusko medzitým rozmiestnilo viac ako 100 000 vojakov na hraniciach s Ukrajinou, okupovalo Krym a rozdúchalo konflikt na Donbase. Rusko vo svojich navrhovaných zmluvách vyslovilo určité požiadavky, ktoré podkopávajú princípy, ku ktorým sa Rusko zaviazalo v predchádzajúcich dokumentoch. Je nevyhnutné, aby sa diskusie opierali o kľúčové zakladajúce európske bezpečnostné dokumenty vrátane Helsinského záverečného aktu, Zakladajúceho aktu Rusko-NATO a Parížskej charty, ako aj Charty OSN, ktorá zakotvuje princípy suverenity, územnej celistvosti a právo každého štátu zvoliť si vlastné usporiadanie a spojenectvá.v záujme bezpečnosti
Sme tiež pripravení diskutovať o nedeliteľnosti bezpečnosti – a našich príslušných interpretáciách takéhoto konceptu – ako je načrtnuté v článku 1 návrhu bilaterálnej zmluvy, ktorý navrhlo Rusko. Poznamenávame, že ide o jeden pojem v bohatom kontexte veľkého počtu záväzkov, ktoré si krajiny zúčastňujúce sa OBSE navzájom dali, a nemožno ho posudzovať oddelene. Berieme vážne vzájomne dohodnutú koncepciu integrovanej, kolektívnej, rovnakej a nedeliteľnej bezpečnosti, ako je načrtnutá v pamätnej deklarácii OBSE zo summitu OBSE v roku 2010 v Astane, kde Spojené štáty aj Rusko opätovne potvrdili neodňateľné právo každého zúčastneného štátu slobodne si zvoliť alebo zmeniť svoje dohody. v oblasti bezpečnosti vrátane spojeneckých zmlúv.
Počas tohto procesu sa Spojené štáty nebudú odchyľovať od svojich hodnôt, záväzkov vyplývajúcich z medzinárodného práva alebo medzinárodne uznávaných noriem. Washington bude spolu s NATO a partnermi naďalej vyjadrovať svoje znepokojenie nad krokmi Ruska, ktoré ovplyvňujú bezpečnostné otázky v euroatlantickom regióne.
1 . Zosúladenie síl na Ukrajine (diskusia v rámci americko-ruského dialógu o strategickej bezpečnosti, OBSE a normandského formátu).
- Pozícia USA: Vzhľadom na okolnosti Washington vyjadruje pripravenosť diskutovať o opatreniach na zabezpečenie vzájomnej otvorenosti a záväzku zo strany USA a Ruska s cieľom odmietnuť rozmiestnenie pozemných útočných rakiet a regulárnych jednotiek na území Ukrajiny. O tejto otázke budeme pokračovať v konzultáciách s Ukrajinou.
- Problémy: Spojené štáty vyjadrujú svoje znepokojenie nad ruskými silami a vybavením na ukrajinskom území, najmä s pokračujúcim zvyšovaním vojenských síl na Kryme a v blízkosti ukrajinských hraníc. Obavou Spojených štátov amerických je, že Rusko je v rozpore so svojimi záväzkami podľa Budapeštianskeho memoranda o bezpečnostných zárukách, podľa ktorého sa Ruská federácia zaviazala najmä „rešpektovať nezávislosť a suverenitu a existujúce hranice Ukrajiny“ a „zdržať sa hrozby alebo použitia sily proti územnej celistvosti alebo politickej nezávislosti Ukrajiny“. Rusko navrhlo obmedziť rozmiestnenie pozemných rakiet stredného a krátkeho doletu (ruské návrhy v rámci bilaterálnej zmluvy, článok 6).
- Vojenské cvičenia (diskusia v rámci americko-ruského strategického bezpečnostného dialógu, Rady Rusko-NATO a OBSE).
- Pozícia USA: Washington pri diskusiách s NATO a spojencami vyjadril ochotu diskutovať o opatreniach na budovanie dôvery pre pozemné vojenské cvičenia v Európe, vrátane záväzkov notifikovať a modernizovať Viedenský dokument. My, NATO a partneri, sme jasne načrtli naše návrhy na modernizáciu Viedenského dokumentu v OBSE. Vítame posilnenie vojenskej spolupráce, ktorá je dôležitá pri dosahovaní zníženia rizika nedorozumení a nesprávneho úsudku. Spojené štáty americké po konzultácii s NATO a partnermi a na základe podobných záväzkov Ruska vyjadrili svoju pripravenosť vypracovať vo vhodnom kontexte režim oznamovania vojenských cvičení a opatrení na zníženie jadrových rizík, najmä založené na strategických platformách jadrového odstrašovania.
- Problémy: USA, NATO a spojenci dali jasne najavo svoje obavy rozsiahlymi ruskými vojenskými cvičeniami a inými akciami, ktoré sa uskutočnili bez predchádzajúceho upozornenia alebo náležitej publicity. Neschopnosť Ruska plniť záväzky Viedenského dokumentu podkopáva základy európskej bezpečnosti. Rusko predložilo návrhy na obmedzenie vojenských aktivít a zlepšenie mechanizmov na predchádzanie nebezpečným akciám (návrhy Ruska v rámci bilaterálnej zmluvy, článok 5).
- Vojenské cvičenia (odporúčané fóra: DSS, NRC a OBSE).
- Pozícia USA: USA sú po konzultácii so spojencami a partnermi pripravené zvážiť dodatočné opatrenia na predchádzanie incidentom na mori a vo vzdušnom priestore, ktoré nebudú mať za následok narušenie základných princípov medzinárodného práva, vrátane diskusie o dodatočných krokoch na posilnenie Zmluvu o predchádzaní námorným incidentom a vytvoriť dodatočné bilaterálne mechanizmy predchádzania konfliktom. Spojené štáty a naši spojenci a partneri NATO sú naďalej ochotní diskutovať o návrhoch na posilnenie ustanovení Viedenského dokumentu o znižovaní rizík.
- Problémy: USA sú znepokojené nebezpečnými manévrami Ruska okolo lodí a lietadiel USA a spojencov USA v neutrálnych vodách a medzinárodnom vzdušnom priestore. USA sú tiež znepokojené ruskými krokmi, ktoré podkopávajú práva a slobody námornej dopravy, ako aj medzinárodný obchod v Čiernom a Azovskom mori. Okrem toho, že Rusko nedodržiava svoje záväzky týkajúce sa znižovania rizík podľa Viedenského dokumentu, je zdrojom obáv pre USA a ďalších partnerov OBSE. Rusko navrhlo zaviesť obmedzenia vojenských aktivít a zlepšiť mechanizmy na predchádzanie nebezpečným aktivitám (článok 5 ruskej navrhovanej bilaterálnej zmluvy).
- Pozemné rakety stredného a kratšieho doletu (odporúčané fóra: LTA, dodatočné konzultácie s NRC).
- Pozícia USA: USA sú po dohode so spojencami a partnermi pripravené začať diskusie v rámci LTA o kontrole pozemných rakiet stredného a kratšieho doletu a ich odpaľovacích zariadení.
- Problémy: Spojené štáty americké a naši spojenci a partneri sú znepokojení závažným porušením zmluvy INF zo strany Ruska, kým bola ešte v platnosti, ako aj pokračovaním ruskej výroby a rozmiestňovania raketového systému SSC-8 (9M729) a ďalších raketové systémy stredného a kratšieho doletu. Rusko navrhlo obmedzenia na umiestňovanie rakiet stredného a kratšieho doletu (článok 6 ruskej navrhovanej bilaterálnej zmluvy).
- Vojenský potenciál USA, NATO a Ruska (navrhované fóra: DSS, NRC a OBSE).
- Pozícia USA: existujúce vojenské spôsobilosti USA a NATO sú obmedzené, primerané a plne v súlade so záväzkami prijatými v rámci zakladajúceho aktu Rusko-NATO. Naďalej sa zdržiavame „dodatočného nasadenia významných bojových jednotiek na trvalom základe“, ako aj rozmiestnenia jadrových zbraní v krajinách východnej Európy. Americké sily v Európe tvoria štvrtinu potenciálu, ktorý tu bol na konci studenej vojny. Ďalšie zvyšovanie ruskej armády alebo agresia voči Ukrajine prinúti USA a ich spojencov budovať svoje vojenské kapacity. Spojené štáty sú pripravené diskutovať o rozdieloch a preskúmať príležitosti na diskusiu o obavách týkajúcich sa konvenčných síl a zbraní,
- Problémy: Spojené štáty a naši spojenci sú znepokojení rastúcou ruskou armádou, asertívnejším držaním tela, novými typmi vojenských spôsobilostí a tiež provokatívnymi akciami, a to aj v blízkosti hraníc spojencov NATO, ako aj veľkými rozsiahle vojenské cvičenia vedené bez varovania, prebiehajúca okupácia a budovanie armády na Kryme a v blízkosti východných hraníc Ukrajiny, rozmiestnenie pokročilých rakiet s dvojakým použitím v Kaliningrade a opakované vpády do vzdušného priestoru spojencov NATO. Rusko navrhlo stanoviť limity na vojenské aktivity a zlepšiť mechanizmy na predchádzanie nebezpečným aktivitám (článok 5 ruskej navrhovanej bilaterálnej zmluvy).
- Aegis Ashore (navrhovaná platforma: Dialóg o strategickej bezpečnosti s dodatočnými konzultáciami v Komisii pre jadrovú reguláciu).
- Pozícia USA: USA sú pripravené po konzultácii a tam, kde je to vhodné, aj so súhlasom spojencov, diskutovať o mechanizme transparentnosti na preukázanie neprítomnosti riadených striel Tomahawk v zariadeniach Aegis Ashore v Rumunsku a Poľsku za predpokladu, že Rusko poskytne odvetné opatrenia transparentnosti pre dve rakety, pozemné zariadenia podľa nášho výberu na území Ruska. Túto záležitosť musíme konzultovať s našimi spojencami v NATO vrátane Rumunska a Poľska.
- Problémy: Rusko navrhlo obmedzenia na rozmiestnenie pozemných rakiet stredného a kratšieho doletu (článok 6 ruskej navrhovanej bilaterálnej zmluvy) a už skôr uviedlo, že USA by mohli odpáliť riadené strely stredného doletu Tomahawk zo zariadení Aegis Ashore. .
- Náhrada za START III (navrhovaná platforma: Strategický bezpečnostný dialóg).
- Pozícia USA: zdieľame cieľ zachovať limity medzikontinentálnych dodávkových vozidiel, ktoré podliehajú START III: medzikontinentálne balistické strely, balistické rakety odpaľované z ponoriek a ťažké bombardéry s jadrovými zbraňami. Okrem toho musíme do budúcich zmlúv o kontrole zbrojenia zahrnúť nové typy medzikontinentálnych nosičov jadrových zbraní. Musíme sa tiež dotknúť nestrategických jadrových zbraní a jadrových hlavíc mimo pohotovosti. Navrhujeme okamžite začať diskutovať o opatreniach, ktoré nahradia ŠTART III. Spojené štáty sú pripravené diskutovať v rámci Strategického bezpečnostného dialógu o tom, ako budú budúce zmluvy a mechanizmy kontroly zbrojenia zahŕňať všetky ruské a americké jadrové zbrane, vrátane takzvaných nestrategických jadrových zbraní.
- Problémy: Spojené štáty, ako aj naši spojenci a partneri sú veľmi znepokojení veľkou a nekontrolovanou zásobou nestrategických jadrových zbraní, ako aj vývojom nových typov medzikontinentálnych jadrových nosičov, ktoré nepodliehajú ŠTART III. Okrem toho sú Spojené štáty a spojenci v NATO znepokojení snahou Ruska zvýšiť veľkosť a rozmanitosť svojho jadrového arzenálu, ako aj rozmiestnením rakiet s dvojakým použitím a nestrategických jadrových zbraní v blízkosti hraníc spojencov NATO. Rusko navrhlo zákaz rozmiestňovania jadrových zbraní mimo národného územia [jadrových štátov] (článok 7 ruskej navrhovanej bilaterálnej zmluvy). Rusko vyjadrilo svoje znepokojenie nad pripravenosťou Spojených štátov začať diskusie o zmluve, ktorá nahradí START III.
Spojené štáty americké spolu s našimi spojencami a partnermi podporujú snahy o zlepšenie bezpečnosti euroatlantického priestoru a veria, že dialóg o problémoch, ktoré vyvolávajú obavy, má potenciál priniesť skutočné výsledky. T
akýto dialóg by mal prebiehať vo vhodných formátoch, vrátane OBSE a Rady Rusko-NATO, a mal by podporovať základné princípy európskej bezpečnosti, ktoré sú zakotvené v základných dokumentoch, akými sú Helsinské dohody. Pozícia vlády USA je taká, že pokrok v týchto otázkach možno dosiahnuť len v kontexte deeskalácie vo vzťahu k hrozivým krokom Ruska voči Ukrajine.
-red2-
SKSPRAVY
Zdroj: SKspravy.sk https://skspravy.sk/svet/pozname-odpoved-nato-a-usa-na-bezpecnostne-navrhy-ruska-cely-text/ © SKSPRAVY Všetky práva vyhradené Člen skupiny BossMedia