Priamy predaj ovplyvňuje inflácia, napriek tomu sú tržby stabilné

15.11.2023 (SITA.sk) – Priamy predaj vo svete zaznamenáva stabilitu, aj napriek miernemu medziročnému poklesu tržieb. Reflektujú to výsledky priameho predaja za rok 2022, ktoré zverejnila Svetová federácia priameho predaja WFDSA. Priamemu predaju sa stále darí aj na Slovensku. Tržby sa za minulý rok vyšplhali na 165 miliónov eur, pričom priamym predajom sa živí alebo si prostredníctvom neho privyrába viac ako 203-tisíc nezávislých priamych predajcov.

Priamy predaj v globálnom ponímaní zaznamenal vlani 1,5-percentný pokles a celkové tržby sa stabilizovali na takmer 173 miliardách dolárov. Nezávislých priamych predajcov bolo pritom vo svete takmer 115 miliónov. Mierny pokles obratu si Svetová federácia priameho predaja WFDSA vysvetľuje ako stav po “koronakríze”, počas ktorej zákazníci nakupovali viac z pohodlia domova, v kombinácii s vysokou infláciou, ktorá sužuje celý svet. Medzi TOP 3 globálne trhy priameho predaja patria USA (23%), Kórea (11%), Nemecko (10%) a Čína (9%).

Čo sa Európskej únie týka, celkové tržby presiahli 28,6 miliárd eur. Aj naďalej hrá v tomto regióne prvé husle Nemecko, ktoré je zároveň aj tretím najväčším trhom v priamom predaji na svete, a to s obratom vyšším ako 17 miliárd eur. Druhým najväčším hráčom v EÚ je v tejto oblasti predaja Francúzsko s tržbami vyššími ako 4 miliardy eur a európsku TOP 3 uzatvára Taliansko s 2,7 miliardovým obratom.

Kozmetika na vzostupe

Klesajúci trend zaznamenal aj priamy predaj na Slovensku, tržby medziročne klesli o 10,8 % na 165 miliónov eur. “Rok 2021 bol rekordný v mnohých ohľadoch, tržby priameho predaja vtedy narástli najmä kvôli obmedzeniam spojeným s pandémiou koronavírusu. V porovnaní s obdobím z pred pandémie, predstavuje pokles len 0,6 %,” vysvetľuje generálna sekretárka Združenia priameho predaja (ZPP), Lenka Mrázová. “Aj z tohto pohľadu sú výsledky za rok 2022 skvelé,” dodáva pani Mrázová.

Priamym predajom sa na Slovensku vlani živilo alebo si v tomto segmente privyrábalo 203 734 nezávislých priamych predajcov a aj naďalej je drvivá väčšina z nich, takmer 90 %, ženského pohlavia. Výsledky ďalej ukázali, že Slováci prejavujú čoraz viac záujem o kozmetické výrobky a výrobky patriace do kategórie osobnej starostlivosti (53 % oproti 43 % v roku 2021), populárnymi zostávajú aj wellness výrobky a výživové doplnky (22%) a 19-percentný podiel majú výrobky určené pre domácnosť.

Prím hrá osobný kontakt

Zaujímavé skutočnosti priniesol aj socioekonomický prieskum o priamom predaji, ktorý zrealizovala v tomto roku Európska asociácia priameho predaja SELDIA a spoločnosť IPSOS v 12 krajinách Európy. Do online prieskumu sa zapojilo takmer 26-tisíc nezávislých priamych predajcov, z toho 1 482 zo Slovenska.

Aj tento prieskum potvrdzuje skutočnosť, že priamemu predaju na Slovensku sa venuje oveľa viac žien (takmer 90 %) ako mužov (takmer 10 %). Zaujímavosťou je, že až 50% našich nezávislých priamych predajcov sa tejto oblasti predaja venuje už viac ako 10 rokov, čo svedčí o ich lojalite a najmä spokojnosti,” hovorí Lenka Mrázová. 1 až 3 roky sa v priamom predaji pohybuje takmer 20% predajcov, 13 % predajcov sa tejto práci venuje 4 až 6 rokov,” dodáva. Tieto skutočnosti potvrdzuje aj fakt, že 45 % predajcov označilo, že sú vo svojom podnikaní celkovo spokojní.

To, že priamy predaj zostal naozaj “priamym”, a to aj v dnešnej modernej digitalizovanej dobe, zas potvrdzuje skutočnosť, že nezávislí priami predajcovia stále úplne najčastejšie využívajú ako nástroj predaja osobný kontakt so zákazníkom, (až 71 %). Keďže pokrok sa ale zastaviť nedá, druhým najčastejším spôsobom spojenia predajcov a kupujúcich je mobil (40 %), tretím moderné sociálne siete (28 %) a nezaostáva ani populárna a praktická e-mailová komunikácia (27 %). Zaujímavé je, že na Slovensku sa stále ukazuje ako veľmi účinný nástroj predaja tradičný tlačený katalóg či brožúra.

“Veľkou motiváciou slovenských nezávislých priamych predajcov zotrvať v tomto segmente sú jednoznačne výrobky, ktoré predávajú. Výrobky sa im páčia a stotožňujú sa aj s hodnotami značky, ktorú predávajú svojim zákazníkom,” hovorí Lenka Mrázová a zároveň dodáva, že dlhodobým a stálym motivátorom je aj naďalej možnosť privyrobiť si a zlepšiť kvalitu života seba a svojej rodiny, rovnako ako aj časová flexibilita či nezávislosť. Viac ako pätina nezávislých priamych predajcov si pochvaľuje socializáciu a stretávanie nových ľudí. V zelených číslach zostáva aj celkové hodnotenie spoločnosti, ktorú zastupujú, úroveň odbornej prípravy či podpory.

O Združení priameho predaja

Združenie priameho predaja (ZPP) je hlavným predstaviteľom priameho predaja na Slovensku. Združenie bolo založené v roku 1995 a je členom európskej asociácie priameho predaja SELDIA aj svetovej federácie WFDSA. ZPP združuje viac ako 200-tisíc priamych predajcov a obhajuje záujmy ich zákazníkov, ako aj svojich členských firiem – Amway, Herbalife Nutrition, Just, Mary Kay, Nu Skin, Oriflame a PartyLite.

Informačný servis

Viac k témam: PR, Priamy predaj
Zdroj: SITA.sk – Priamy predaj ovplyvňuje inflácia, napriek tomu sú tržby stabilné © SITA Všetky práva vyhradené.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prevádzkovateľ InovationSK s.r.o., kontakt info@bossmedia.sk, telefón: 0903218367. Používa súbory cookies na prispôsobenie obsahu reklám a funkcie sociálnych médií a analýzu návštevnosti. Informácie o vašom používaní našej stránky zdieľame aj s našimi partnermi v oblasti sociálnych médií, reklamy a analýzy. View more
Cookies settings
Súhlasím
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kto sme

Navrhovaný text: Adresa našej webovej stránky je: https://www.aktuality24.sk.

Komentáre

Navrhovaný text: Keď návštevníci webu zanechavajú na stránke komentáre, zbierame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári komentára a taktiež IP adresu používateľov a user-agent prehliadača z dôvodu ochrany proti spamu. Anonymizovaný reťazec vytvorený z vašej e-mailovej adresy (nazývaný aj hash) môže byť poskytnutý službe Gravatar pre overenie, či ju používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete na: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude vaša profilová fotografia verejne zobrazená spolu s obsahom vášho komentára.

Multimédiá

Navrhovaný text: Pri nahrávaní obrázkov na webovú stránku by ste sa mali vyhnúť nahrávaniu obrázkov s EXIF GPS údajmi o polohe. Návštevníci webu môžu stiahnuť a zobraziť akékoľvek údaje o polohe z obrázkov.

Súbory cookies

Navrhovaný text: Ak pridáte komentár na našej stránke, môžete súhlasiť s uložením vášho mena, e-mailovej adresy a webovej stránky do súborov cookies. Je to pre vaše pohodlie, aby ste nemuseli opätovne vypĺňať vaše údaje znovu pri pridávaní ďalšieho komentára. Tieto súbory cookies sú platné jeden rok. Ak navštívite našu stránku prihlásenia, uložíme dočasné súbory cookies na určenie toho, či váš prehliadač akceptuje súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a sú odstránené pri zatvorení prehliadača. Pri prihlásení nastavíme niekoľko súborov cookies, aby sme uložili vaše prihlasovacie údaje a nastavenia zobrazenia. Prihlasovacie cookies sú platné dva dni a nastavenia zobrazenia jeden rok. Ak zvolíte možnosť "zapamätať", vaše prihlásenie bude platné dva týždne. Pri odhlásení sa z vášho účtu sú súbory cookies odstránené. Pri úprave alebo publikovaní článku budú vo vašom prehliadači uložené dodatočné súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a odkazujú iba na ID článku, ktorý ste upravovali. Súbory sú platné 1 deň.

Vložený obsah z iných webových stránok

Navrhovaný text: Články na tejto webovej stránke môžu obsahovať vložený obsah (napr. videá, obrázky, články a podobne). Vložený obsah z iných stránok sa chová rovnako, akoby návštevník navštívil inú webovú stránku. Tieto webové stránky môžu o vás zbierať osobné údaje, používať súbory cookies, vkladať treťo-stranné sledovanie a monitorovať vašu interakciu s vloženým obsahom, včetne sledovania vašej interakcie s vloženým obsahom, ak na danej webovej stránke máte účet a ste prihlásený.

S kým zdieľame vaše údaje

Navrhovaný text: Ak požadujete obnovenie hesla, vaša adresa IP bude uvedená v e-maile na obnovenie hesla.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Navrhovaný text: Pri pridávaní komentára, komentár a jeho metaúdaje sú uchovávané oddelene. Vďaka tomu vieme automaticky rozpoznať a schváliť akékoľvek súvisiace komentáre bez toho, aby museli byť podržané na moderáciu. Pre používateľov, ktorí sa zaregistrujú na našich webových stránkach (ak takí existujú), ukladáme aj osobné údaje, ktoré poskytujú, do ich užívateľského profilu. Všetci používatelia môžu kedykoľvek zobraziť, upraviť alebo odstrániť svoje osobné údaje (okrem zmeny používateľského). Správcovia webových stránok tiež môžu zobraziť a upraviť tieto informácie.

Aké práva máte nad svojimi údajmi

Navrhovaný text: Ak na tejto webovej stránke máte účet, alebo ste tu pridali komentár, môžete požiadať o export vašich osobných údajov, ktoré o vás ukladáme, včetne údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tak isto požiadať o vymazanie osobných údajov. To sa ale netýka údajov, ktoré o vás musíme uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam posielame vaše údaje

Navrhovaný text: Komentáre návštevníkov môžu byť kontrolované prostredníctvom automatizovanej služby na detekciu spamu.
Save settings
Cookies settings