Sankcie medzi USA a NATO a nadchádzajúca globálna katastrofa s naftovým palivom. Bude na prídel?

Ilustračné foto: Pixabay

Uprostred prebiehajúcej globálnej inflačnej krízy hlavy štátov NATO a mainstreamové médiá opakujú mantru, že vysoké ceny energií sú priamym dôsledkom Putinových činov na Ukrajine od konca februára. 

Realita je taká, že sú za to zodpovedné západné sankcie. Tieto sankcie vrátane obmedzenia medzibankového prístupu SWIFT pre kľúčové ruské banky a niektoré z najprísnejších sankcií, aké boli kedy uvalené, majú sotva vplyv na vojenské akcie na Ukrajine, myslí si  William F. Engdahl z Centra pre výskum globalizácie (CRG).

Mnohí prehliadajú skutočnosť, že čoraz viac (sankcie) ovplyvňujú ekonomiky Západu, najmä EÚ a USA. Bližší pohľad na stav celosvetovej ponuky motorovej nafty je alarmujúci. Západní plánovači sankcií z ministerstva financií USA a EÚ však veľmi dobre vedia, čo robia. A to je zlé pre svetovú ekonomiku.

Zatiaľ čo väčšina z nás len zriedka uvažuje o motorovej nafte ako o niečom inom ako o znečisťujúcej látke, v skutočnosti je nevyhnutná pre celú svetovú ekonomiku spôsobom, akým je len málo zdrojov energie.

Generálny riaditeľ Fuels Europe, ktorý je súčasťou European Petroleum Refiners Association, nedávno uviedol: „… medzi naftou a HDP existuje jasná súvislosť, pretože takmer všetko, čo ide do a z továrne, ide na naftu .

Na konci prvého týždňa ruskej vojenskej akcie na Ukrajine, bez ešte žiadnych špecifických sankcií pre ruský export motorovej nafty, bola európska cena nafty už na tridsaťročnom maxime.

Nemalo to nič spoločné s vojnou. Súviselo to s drakonickými celosvetovými zablokovaniami pre COVID od marca 2020 a súčasným znižovaním investícií Wall Street a globálnych finančných firiem do ropných a plynárenských spoločností, takzvanej Zelenej agendy alebo ESG.

Takmer v prvý deň akcií ruských jednotiek na Ukrajine dve z najväčších svetových ropných spoločností, BP a Shell, obe britské, zastavili dodávky motorovej nafty do Nemecka z dôvodu strachu z nedostatku dodávok. Rusko dodávalo asi 60 až 70 % všetkej nafty v EÚ pred vojnou na Ukrajine .

V roku 2020 bolo Rusko druhým najväčším svetovým exportérom motorovej nafty po USA a prepravovalo viac ako 1 milión barelov denne. Väčšina, približne 70 %, smerovala do EÚ a Turecka. Najväčším dovozcom bolo Francúzsko, nasledované Nemeckom a Spojeným kráľovstvom. Vo Francúzsku asi 76 % všetkých cestných vozidiel – osobných a nákladných automobilov – používa naftu.

Dopyt po nafte v EÚ je oveľa vyšší ako v USA, pretože väčšina áut používa aj ekonomickejšiu a účinnejšiu naftu. V prvom aprílovom týždni predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen hrdo oznámila nové sankcie proti ruskej energetike, ktoré sa začnú zákazom uhlia.

EÚ je najväčším dovozcom ruského uhlia. Ropa a zemný plyn budú podľa nej nasledovať neskôr. Tento hlúpy krok len zvýši náklady na energiu, ktoré sú už teraz rekordne vysoké, vo väčšine krajín EÚ, pretože ceny ropy a plynu budú oveľa vyššie.

Už na začiatku ukrajinskej krízy boli celosvetové zásoby motorovej nafty najnižšie od roku 2008, keďže blokády súvisiace s ochorením Covid značne poškodili situáciu dopytu a ponuky pri ťažbe ropy a plynu. Teraz je pripravená scéna pre bezprecedentnú krízu v nafte. Dôsledky budú pre svetovú ekonomiku ohromujúce.

Diesel hýbe svetom 

Dieselové motory majú najvyššiu účinnosť motora z konvenčných motorov. Sú založené na princípe kompresie vyvinutého v roku 1897 Rudolfom Dieselom. Vďaka vyššej účinnosti a väčšiemu počtu najazdených kilometrov na galón poháňa nafta takmer všetky motory nákladných vozidiel.

Poháňa väčšinu všetkých poľnohospodárskych zariadení od traktorov až po zberné stroje. V EÚ je široko používaný, takmer 50 % ako palivo pre autá, keďže je oveľa úspornejší ako benzínové motory.

Používa sa vo väčšine ťažkých ťažobných strojov, ako sú zemné stroje Caterpillar. Používa sa v stavebných zariadeniach. Dieselové motory nahradili parné stroje na všetkých neelektrifikovaných železniciach vo svete, najmä na nákladných vlakoch. Diesel sa používa pri výrobe elektrickej energie a vo väčšine ťažkých vojenských vozidiel.

Globálny nedostatok motorovej nafty, dočasný alebo dlhodobý, je preto katastrofou.

Tovar nemožno prepravovať z kontajnerových prístavov do vnútrozemských destinácií. Nákladné autá bez naftového paliva nemôžu dodávať jedlo do supermarketu, ani nič iné. Celý dodávateľský reťazec je zmrazený. A nie je možné nahradiť benzín v dieselovom motore bez zničenia motora.

Až do nedomyslených globálnych blokád priemyslu a dopravy, ktoré sa začali v marci 2020, bol dopyt a ponuka motorovej nafty dobre vyvážená. Náhle zablokovanie však skolabovalo dopyt po nafte pre kamiónovú dopravu, autá, stavebníctvo a dokonca aj poľnohospodárstvo. Nerentabilné rafinérie boli zatvorené. Kapacita klesla. Teraz, keď sa svetová produkcia vracia k normálu spred pandémie COVID, sú celosvetové zásoby nafty nebezpečne nízke, najmä v EÚ, ktorá je najväčším spotrebiteľom nafty na svete, ale aj v USA.

Prídelový systém?

 Na začiatku tohto roka už boli svetové zásoby nafty nebezpečne nízke a to vyhnalo ceny do neba. K februáru 2022 pred dopadom ukrajinskej vojny boli zásoby nafty a súvisiacich zásob v USA o 21 % pod sezónnym priemerom spred covidu.

Zásoby v EÚ boli 8 % alebo 35 miliónov barelov pod priemernou úrovňou spred pandémie. V Singapure boli akcie ázijského centra 32 % pod normálom. Zásoby nafty vo všetkých troch regiónoch boli dohromady alarmujúco nízke, približne 110 miliónov barelov pod rovnakým bodom minulého roka .

Od januára 2021 do januára 2022 sa ceny motorovej nafty v EÚ takmer zdvojnásobili, a to pred sankciami na Ukrajine.

Dôvodov bolo niekoľko, ale primárnym bol prudko stúpajúca cena ropy a prerušenie dodávok v dôsledku globálneho blokovania ochorenia Covid a následného obnovenia svetových obchodných tokov.

Aby sa k problému pridalo, začiatkom marca čínska centrálna vláda zakázala svoj vývoz nafty, aby „zaistila energetickú bezpečnosť“ uprostred sankcií Západu voči Rusku. Pridajte k tomu nedávny zákaz dovozu všetkej ruskej ropy a plynu zo strany Bidenovej administratívy, ktorý v roku 2021 zahŕňal odhadom 20 % všetkého ruského exportu ťažkej ropy.

Zároveň EÚ vo svojej stále ideologickej múdrosti dokončuje zákaz dovozu ruského uhlia a zákaz ruskej ropy, motorovej nafty a plynu údajne bude nasledovať.

Priemerná cena za liter nafty v Nemecku bola 4. apríla 2,10 eura. Dňa 27. decembra 2021 to bolo 1,50 EUR, čo je nárast o 40 % v týždňoch.

Po bezprecedentných sankciách USA a EÚ proti Rusku po vojenskej kampani na Ukrajine po 24. februári stále viac západných ropných spoločností a obchodníkov s ropou odmieta nakladať s ruskou ropou alebo naftou zo strachu z represálií. Toto bude určite eskalovať, pokiaľ budú pokračovať boje na Ukrajine.

Generálny riaditeľ spoločnosti Vitol so sídlom v Rotterdame, najväčšej nezávislej spoločnosti obchodujúcej s energiou na svete, 27. marca varoval, že prídel nafty v nadchádzajúcich mesiacoch bude celosvetovo čoraz pravdepodobnejší. Poznamenal: „Európa dováža asi polovicu svojej nafty z Ruska a asi polovicu svojej nafty z Blízkeho východu. Ten systémový nedostatok nafty tam je .“

7.apríla David McWilliams, popredný írsky ekonóm, predtým v Írskej národnej banke, vyjadril znepokojenie. „Nielen, že ropa stúpa, nafta stúpa a existuje reálna hrozba, že nafta sa v západnej Európe minie v priebehu najbližších dvoch alebo troch týždňov, alebo možno ešte predtým…

Dovážame značné množstvo našej nafty. Pochádza z dvoch rafinérií v Spojenom kráľovstve, kde sa prvýkrát spracováva. Tieto rafinérie v súčasnosti nemajú žiadnu ropu. Takže v podstate riadime ekonomiku zo dňa na deň, z hodiny na hodinu.“

Dodal: ‘Nemáme len ropnú krízu, ale aj energetickú krízu, akú sme nezažili 50 rokov. Podľa neho sú zásoby nafty také nízke, že pre krajiny EÚ je oveľa lacnejšie outsourcovať ropu a naftu od Ruska s jeho obrovskými zásobami .

Situácia v USA nie je lepšia. Bidenova administratíva a EÚ údajne z politických dôvodov bagatelizujú skutočný stav krízy naftového paliva. Inflácia je v USA už na 40-ročných maximách. 

Rozvíjajúca sa globálna kríza naftového paliva bude znamenať, ak nedôjde k veľkému obratu, dramatický dopad na všetky formy kamiónovej a automobilovej dopravy, poľnohospodárstvo, baníctvo a podobne. Bude to znamenať katastrofu pre už aj tak zlyhávajúcu svetovú ekonomiku.

Vlády ako nemecká koalícia „Ampel“ (semafor) s ich šialenou nulovou agendou uhlíka a ich plánmi postupne vyradiť ropu, uhlie a plyn alebo Bidenova kabala však v súkromí vnímajú prudko rastúce ceny energie ako ďalší argument na opustenie uhľovodíkov ako ropa v prospech nespoľahlivých, drahých veterných a solárnych elektrární.

Skutočná priemyselne prepojená globálna ekonomika nie je ako hra lego. Je veľmi zložitá a jemne vyladená. ​​Toto jemné doladenie sa systematicky ničí a všetko nasvedčuje tomu, že je to zámerné. Vitajte v programe Davos Great Reset eugenics.

William Engdahl

Autor je konzultant a lektor v oblasti strategických rizík, má titul z politiky na Princetonskej univerzite a je najpredávanejším autorom o rope a geopolitike. Je vedeckým pracovníkom Centra pre výskum globalizácie (CRG).

SKSPRAVY

Zdroj:  SKspravy.sk https://skspravy.sk/svet/sankcie-medzi-usa-a-nato-a-nadchadzajuca-globalna-katastrofa-s-naftovym-palivom-bude-na-pridel/  © SKSPRAVY Všetky práva vyhradené Člen skupiny BossMedia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prevádzkovateľ InovationSK s.r.o., kontakt info@bossmedia.sk, telefón: 0903218367. Používa súbory cookies na prispôsobenie obsahu reklám a funkcie sociálnych médií a analýzu návštevnosti. Informácie o vašom používaní našej stránky zdieľame aj s našimi partnermi v oblasti sociálnych médií, reklamy a analýzy. View more
Cookies settings
Súhlasím
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kto sme

Navrhovaný text: Adresa našej webovej stránky je: https://www.aktuality24.sk.

Komentáre

Navrhovaný text: Keď návštevníci webu zanechavajú na stránke komentáre, zbierame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári komentára a taktiež IP adresu používateľov a user-agent prehliadača z dôvodu ochrany proti spamu. Anonymizovaný reťazec vytvorený z vašej e-mailovej adresy (nazývaný aj hash) môže byť poskytnutý službe Gravatar pre overenie, či ju používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete na: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude vaša profilová fotografia verejne zobrazená spolu s obsahom vášho komentára.

Multimédiá

Navrhovaný text: Pri nahrávaní obrázkov na webovú stránku by ste sa mali vyhnúť nahrávaniu obrázkov s EXIF GPS údajmi o polohe. Návštevníci webu môžu stiahnuť a zobraziť akékoľvek údaje o polohe z obrázkov.

Súbory cookies

Navrhovaný text: Ak pridáte komentár na našej stránke, môžete súhlasiť s uložením vášho mena, e-mailovej adresy a webovej stránky do súborov cookies. Je to pre vaše pohodlie, aby ste nemuseli opätovne vypĺňať vaše údaje znovu pri pridávaní ďalšieho komentára. Tieto súbory cookies sú platné jeden rok. Ak navštívite našu stránku prihlásenia, uložíme dočasné súbory cookies na určenie toho, či váš prehliadač akceptuje súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a sú odstránené pri zatvorení prehliadača. Pri prihlásení nastavíme niekoľko súborov cookies, aby sme uložili vaše prihlasovacie údaje a nastavenia zobrazenia. Prihlasovacie cookies sú platné dva dni a nastavenia zobrazenia jeden rok. Ak zvolíte možnosť "zapamätať", vaše prihlásenie bude platné dva týždne. Pri odhlásení sa z vášho účtu sú súbory cookies odstránené. Pri úprave alebo publikovaní článku budú vo vašom prehliadači uložené dodatočné súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a odkazujú iba na ID článku, ktorý ste upravovali. Súbory sú platné 1 deň.

Vložený obsah z iných webových stránok

Navrhovaný text: Články na tejto webovej stránke môžu obsahovať vložený obsah (napr. videá, obrázky, články a podobne). Vložený obsah z iných stránok sa chová rovnako, akoby návštevník navštívil inú webovú stránku. Tieto webové stránky môžu o vás zbierať osobné údaje, používať súbory cookies, vkladať treťo-stranné sledovanie a monitorovať vašu interakciu s vloženým obsahom, včetne sledovania vašej interakcie s vloženým obsahom, ak na danej webovej stránke máte účet a ste prihlásený.

S kým zdieľame vaše údaje

Navrhovaný text: Ak požadujete obnovenie hesla, vaša adresa IP bude uvedená v e-maile na obnovenie hesla.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Navrhovaný text: Pri pridávaní komentára, komentár a jeho metaúdaje sú uchovávané oddelene. Vďaka tomu vieme automaticky rozpoznať a schváliť akékoľvek súvisiace komentáre bez toho, aby museli byť podržané na moderáciu. Pre používateľov, ktorí sa zaregistrujú na našich webových stránkach (ak takí existujú), ukladáme aj osobné údaje, ktoré poskytujú, do ich užívateľského profilu. Všetci používatelia môžu kedykoľvek zobraziť, upraviť alebo odstrániť svoje osobné údaje (okrem zmeny používateľského). Správcovia webových stránok tiež môžu zobraziť a upraviť tieto informácie.

Aké práva máte nad svojimi údajmi

Navrhovaný text: Ak na tejto webovej stránke máte účet, alebo ste tu pridali komentár, môžete požiadať o export vašich osobných údajov, ktoré o vás ukladáme, včetne údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tak isto požiadať o vymazanie osobných údajov. To sa ale netýka údajov, ktoré o vás musíme uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam posielame vaše údaje

Navrhovaný text: Komentáre návštevníkov môžu byť kontrolované prostredníctvom automatizovanej služby na detekciu spamu.
Save settings
Cookies settings